Thema's van zelfredzaamheid
Houd contact met de basis en focus op de essenties, niet ALLEEN op het e-gemak!
Natuurlijk vaar je met GPS en meer. Het is er, gebruik het. Dat is gewoon goed zeemanschap. Doe ik ook.
Maar negeer het bottom-up Klassieke Zeemanschap niet. Op zee is dat je ‘reddingsvlot’ bij voltage- en e-uitval. Dat is mij, alleen en onderweg naar Amerika, overkomen. Ik heb het gered maar dit overkomt mij nooit weer.
Klassiek Zeemanschap gaat over zelfredzaamheid.
- 1 Noodnavigatie: onderweg een kompas, een log, een kwadrant, een handlood maken
- 2 Mercator-Middelbreedte-Zeekaart: in 15 minuten zelf je zeekaart maken na uitval van de plotter
- 3 Klassieke Astro-Light navigatie: wat Columbus kon, kan nog steeds. Breedtezeilen met Poolsterhoogte, Middagbreedte en Middaglengte
- 4 Moderne Astro-Zon navigatie: navigeren met Positielijnen, het echte werk; zie www.sextantnavigatie.nl
- 5 Koershouden met stuurzeilen: sheet-to-tiller met stuurzeil, stuurschoot en elastiek
- 6 Zeilvoering vóór-de-wind: dubbelfokken vanaf de boeg of naast de mast, het klassieke passaat-tuigage
- 7 Aan-Boord-Meteo: de weersverwachting inschatten met barometer, Buys Ballot, windkracht, windshifts
- 8 Bijliggen bij harde wind: de boot wordt geparkeerd op zee en zorgt voor zichzelf
- 9 Dieptelijn-varen bij mist: je kijkt verticaal i.p.v. horizontaal
- 10 Landfall: -distance-off d.m.v. sextant of smart-kamal, -kruispeilingen al dan niet met verzeiling
- 11 Ankeren: stormvast met ankergewicht en snubber
- 12 Zeeziekte: gevaarlijk; wat doe je eraan?
- 13 Boottype: welke boot voor welke reis; kortkieler of S-spant-langkieler, racer of cruiser, kustvaart of oceaanzeilen, met zijn tweeën of solo?
- 14 Solozeilen: tips en tricks bij manoeuvreren in sluizen, havens en tijdens oversteken
- 15 Er is meer, graag je eigen inbreng
Gladys, kluiver aan loef, hals naast de mast, dwars getuigd met 2 langsscheepse zeilen klassiek gebalanceerd; niemand aan het roer
Astro-Light: dit is alles wat je nodig hebt om op alle wereldzeeën je positie te bepalen Hoe dat werkt? In vijf uur te leren. zie www.sextantnavigatie.nl